Afrikaanse skole wat verengels – wat moet ons doen?

Alana Bailey.

Die verandering van ’n skool se taalbeleid is vir die Afrikaanse taalgemeenskap, maar veral ook vir die ouers en kinders wat direk hierdeur geraak word, ’n emosionele saak. Ouers wat sterk oor moedertaalonderrig voel, moet dus daarteen waak dat omstandighede ontstaan wat só ’n verandering onafwendbaar maak.

Voordat ons oor dié omstandighede gesels, is dit nodig om te beklemtoon dat moedertaalonderrig die beste onderrig is wat enige mens kan ontvang. Daar is soveel redes waarom dit die geval is, dat dit afsonderlike artikels regverdig. AfriForum het al vele kere hieroor geskryf en sal weer in aanloop tot Internasionale Moedertaaldag (21 Februarie) hieroor skryf. Vir die doel van hierdie skrywe beklemtoon ons egter nou net die belangrikheid daarvan.

Tweedens moet ’n mens onthou dat moedertaalonderrig ’n internasionaal erkende reg is wat ongeag die ras van die sprekers geld. Internasionale opvoedkundige instellings soos UNESCO het al herhaaldelik verduidelik dat die rasse van moedertaalsprekers van bepaalde tale in ’n gebied mag verskil, maar dat wanneer die sprekers hulle reg tot moedertaalonderrig opeis, dit nie as rassisme beskou kan word nie.

Die eis vir moedertaalonderrig kan egter nie in isolasie gesien word nie, maar wel in samehang met praktiese oorwegings en uitvoerbaarheid. So moet die taal reeds ontwikkel en gestandaardiseer wees tot op die vlak van onderrig waar dit opgeëis word. Daar moet bevoegde persone wees wat die onderrig in die taal kan aanbied en die aanvraag moet voldoende wees.

Wat Afrikaanse onderrig betref, lewer drie sake probleme op. In die eerste plek word Afrikaanssprekende kinders minder as gevolg van onder meer krimpende gesinne en emigrasie. Tweedens is daar areas waar daar ’n groot aanvraag vir Afrikaanse onderwys is, maar die departement van basiese onderwys bou nie voldoende nuwe skole nie. Privaatskole ontstaan om die behoefte aan te spreek, maar is nie noodwendig vir alle ouers bekostigbaar nie, of sukkel om volhoubaar voort te gaan. Derdens verander die demografie van omgewings en as gevolg daarvan neem die Afrikaanssprekendes in sekere gebiede af, sodat skole begin leegloop.

Hoe hou ’n Afrikaanse gemeenskap hul skool se taalbeleid Afrikaans en voorkom dat dit verengels?

In die eerste plek moet die skool so vol moontlik met Afrikaanse kinders gehou word. Ek was onlangs by ’n skool wat byna ’n eeu oud is. Die buurt waarin dit geleë is, het deur die jare van ’n woongebied na ’n nywerheidsgebied verander. Die ouers, kinders en personeel is egter so lief vir die skool (wat terloops puik presteer) dat hulle besluit het om die deure oop te hou en die Afrikaanse taalbeleid ten alle koste te behou. Skoolbussies ry daagliks in ’n radius van meer as 100 kilometer om Afrikaanse kinders daarheen te vervoer. Die skool bly vol en floreer akademies. Ten spyte daarvan dat dit onder die omstandighede moeilik is vir kinders om aan naskoolse aktiwiteite deel te neem, word daar steeds planne beraam en is daar ook ’n lewendige sport- en kultuurlewe vir die leerders. Dit verg opofferings en harde werk, maar die saak is van groot genoeg belang vir die gemeenskap dat dit so hanteer word.

Die tweede punt is die taalbeleid self. Getalle neem dikwels af, of politieke druk om te verengels neem toe. Dan meen die skool dat die probleem opgelos kan word deur toe te stem dat dubbel- of parallelmediumonderrig aangebied word. In die geval van parallelmediumonderrig word daar gewoonlik ook met die plaaslike onderwysdepartement ooreengekom dat die aantal kinders wat in Engels onderrig wil word, beperk sal word. Die departement sal ook onderneem dat die skool met die nodige leermateriaal, aanvullende akkommodasie en personeel ondersteun sal word. In die praktyk sien ons egter byna deurlopend dat dié ondernemings nie nagekom word nie. Soms word die beloofde steun ontvang, maar ná ’n ruk loop dit dood. Ander kere word dit net nooit ontvang nie. In nog gevalle word steun selfs met sake soos skryfbehoeftes en vervoer aan die kinders in die Engelse klasse verleen, maar geen hulp vir Afrikaanse kinders nie (wat uit dieselfde woongebied en maatskaplike omstandighede kom). Dit skep spanning tussen die taalgroepe op die skoolterrein. Om dus te aanvaar dat enige van hierdie ondernemings die Afrikaanse leerders se taalbehoeftes gaan beskerm, is naïef.

Dan is daar die netelige kwessie van die skole se beheerliggame. Ouers laat na om hulleself beskikbaar te stel om in die beheerliggaam van hulle kind se skool te dien, of neem nie deel aan die verkiesing daarvan nie, of neem deel en stem vir kandidate sonder om seker te maak wat diegene se standpunt oor kwessies soos die skool se taalbeleid, naam, tradisies en godsdiensetos is. Wanneer die beheerliggaam dan ’n besluit neem, soos hulle reg is om te doen, maar nie met ouers se standpunt strook nie, is daar groot ontevredenheid en soms selfs regsaksie. Dit is dan selde moontlik om die besluite om te keer, omdat die beheerliggaam demokraties verkies is en bloot hulle verpligting nagekom het.

Dus, as Afrikaanse onderrig in die skool van jou keuse vir jou belangrik is, maak seker dat die skool voldoende Afrikaanse leerders het om enkelmedium- Afrikaanse onderrig te regverdig. As die getalle daal, maak saam planne om te help. Moenie toegee aan druk vir meer tale op die skoolterrein nie, want die internasionaal bewese gevolg is altyd dat die sterkste taal mettertyd die kleiner tale gaan verdring. In die geval van Suid-Afrika is dit Engels, maar elders sluit dit ook tale soos Frans, Spaans en Arabies in. Soms neem dit jare, selfs dekades, maar die uitkoms bly dieselfde.

As Afrikaans as onderrigtaal en die prestasie van Afrikaanse kinders vir ons belangrik is, moet ons genoemde sake deurlopend in gedagte hou en keer voordat dit te laat is om ’n skool se taalbeleid te red.

Hierdie plasing is deur ’n onafhanklike persoon of onderneming saamgestel. Die menings en standpunte wat in hierdie skrywe uitgespreek word, is nie noodwendig die beleid of standpunt van Maroela Media se redakteurs, direksie of aandeelhouers nie. –Red

Meer oor die skrywer: Alana Bailey

Alana Bailey is lid van die Afrikaanse Taalraad en adjunk uitvoerende hoof van AfriForum (verantwoordelik vir internasionale skakeling, taal en kultuur).

Deel van: Meningsvormers

ondersteun maroela media só

Sonder Maroela Media sou jy nie geweet het nie. Help om jou gebalanseerde en betroubare nuusbron se toekoms te verseker. Maak nou ’n vrywillige bydrae. Onthou – ons nuus bly gratis.

Maak 'n bydrae

Nou pra' jý

15 Kommentare

piet ·

My persoonlike gevoel – Moedertaalonderrig op primere vlak tot graad 7 met dien verstande dat Engels so vroeg as doenlik as addisionele taal geneem word. Engels Eerste taal onderrig vanaf graad 8 op hoerskool en naskools. Die besigheidswereld is Engels. As ons wil bybly moet ons Engels uitstekend wees. Ons moet ook in gedagte hou dat ‘n groot persentasie van ons mense waarskynlik in die toekoms oorsee moet gaan werk want hier is nie werk in SA nie (en selfs gaan emigreer). Ons is nie soos Nederland byvoorbeeld nie. Daar kan mense in hul eie taal leer en werk kry naskool. Ons het nie daai luxury in SA nie. As ek skoolgaande kinders gehad het, sou ek dit baie ernstig oorweeg het om hul van die begin af in ‘n Engelse skool te sit. Minder emosioneel wees hieroor en die werklikheid in die gesig staar.

Treurwilger ·

piet,
Alana Bailey het uitstekende artikels oor moedertaalonderrig op Maroela wat jou denkwyse moontlik sal verander.
Maar dan weer, glo nie dit sal nie …
Gelukkig is daar mense wat Afrikaans beskerm, en dat almal nie dieselfde drogredenasie pleeg nie.
Dink net wat sou van Duits, Frans, Italiaans ens. geword het.

piet ·

Dit het niks met beskerming van Afrikaans te doen nie. So lank mense Afrikaans praat, sal dit bestaan. Soos ek se, ons situasie is anders in SA. My opinie is bloot gerig op die harde werklikheid en ek neem emosie heeltemal uit die prentjie. My mense sal steeds Afrikaans by die huis praat en saam in Afrikaans kuier en so aan maar my kinders gaan in Engels leer en skoolgaan. Meer en beter werksgeleenthede in my opinie en hulle standaard van Engels gaan hulle nie terughou nie. Jy kan nie Duitsers, Franse en Italianers met ons vergelyk nie. Daai mense het volop geleenthede in hul eie lande en hoef nie uit te wyk nie. Die realiteit is dat ons mense waarskynlik oorsee in Engelssprekende lande gaan moet werk om ‘n bestaan te maak.

piet ·

Verder – my neef en sy vrou is Afrikaners en so Afrikaans as wat kan kom. Hy het vir jare oorsee gewerk maar sy kinders het natuurlik in Engels skoolgegaan daar. Hulle is nou al jare terug in SA. Met hulle terugkoms, is die kinders na Engelse skole gestuur om hul skoolloopbane te voltooi en naskools universiteit toe om verder in Engels te leer. Die hele episode het niks aan hul Afrikaans-wees verander nie. Hulle en hul kinders is steeds so Afrikaans as wat kan kom en hulle praat net Afrikaans by die huis.

piet ·

En verder – Duitsland se hooftaal is Duits, Frankryk is Frans en Italie is Italiaans. Hierdie mense doen hoofsaaklik hul besigheid in hul moedertaal en besighede funksioneer op daai grondslag so. Afrikaans is nie die hooftaal in SA nie en meeste van ons besighede is ook nie eg Afrikaans nie. Wanneer laas het jy by ‘n besigheid in SA ingestap en Afrikaans gepraat?

Treurwilger ·

piet, bedaar, Afrikaans word op niemand afgedwing nie.
Jy gaan blykbaar van die standpunt uit dat Afrikaanssprekendes met Afrikaans Eerste Taal op skool glad nie Engels in die sakewêreld magtig is en hul plek daar kan vol staan nie?
Drogredenasie.
En vir hoeveel geslagte gaan mense se “Afrikaans-wees nie verander nie” as akademiese Afrikaans nie voortleef en aktief beskerm word nie?

piet ·

Minderheid Afrikaners het Engels Eerste Taal gehad op skool en dit beteken ook nie as jy dit as Eerste taal gehad het jy vlot gaan Engels praat nie. Dit moet in ‘n Engelse milieu gedoen word waar jy daagliks met jou Engelse skoolmaatjies meng en met hulle kommunikeer. Drogredemasie om te dink dat as die leertaal na Engels verander word, Afrikaans sal uitsterf. Dis nou die tipiese emosionele bangmaakstorie. Wees bly dat Engels die alternatief is en nie byvoorbeeld Zulu of Xhosa nie. Ten minste is Engels ‘n wereldtaal wat deure vir jou kan oopmaak hier en oorsee. Ook – kyk maar na immigrante, Chinese, Bangladesji of wat ookal. Praat daai mense Engels by hulle huise? So nee, Afrikaans sal nie uitsterf as dit nie ‘n akademiese taal is nie. Jy gaan net beter en meer gemaklik met die meerderheid van jou landgenote kan kommunikeer EN beter in ‘n Engelse werksomgewing inpas.

Treurwilger ·

piet, jy is dus tevrede dat Afrikaans later klink en lyk soos in Argentinië, want geslagte later sonder formele akademiese gebruik is dít presies wat gebeur.
Chinees en Bangladesji het steeds ‘n China en ‘n Bangladesh waar die taal floreer en nie onderdruk word nie.
Afrikaans het nét Suid-Afrika!
Voel jammer vir die mense wat jy ken wat sukkel in die Engelse sakewêreld. Daar is hulp en hoop.

piet ·

Natuurlik floreer die mense se inheemse tale in plekke soos China want dis hooftale wat deur die meerderheid van die bevolking gepraat word en in besigheid gedoen word. Afrikaans word nie onderdruk in SA nie. Jy kan dit praat en skryf waar en wanneer jy wil maar dis ‘n minderheidstaal wat slegs die moedertaal van ongeveer 13% van die bevolking is. Argentinie is ‘n belaglike voorbeeld. Jy praat nou van ‘n handvol Afrikaners wat soontoe getrek het toentertyd nog voordat Afrikaans behoorlik ontwikkel het. ‘n Beter voorbeeld sou wees om te vergelyk met die derduisende Afrikaners wat al jare in lande soos Engeland, NZ en Australie woon en steeds saam met van hulle landgenote daar kuier en praat in Afrikaans. So nee, Afrikaans is ook nie net beperk tot SA nie. Moet ook nie verbaas wees as, nie te lank van nie af nie, daar dalk meer Afrikaners in die buiteland kan wees as in SA self. Ek bedoel, hoeveel is oor in SA, minder as 4 miljoen?

Treurwilger ·

piet, ons laat dit maar daar.
Verstommende drif waarmee jy ‘veg’ vir Engels, asof die wêreldtaal dit nodig het.

Anel ·

Engels is toe nie ‘n wereld taal nie, veral nie in Europa nie. Ons het verder gekom met Afrikaans en Frans as enigsins met engels. Nou dat die Britte nie meer deel van die Europese unie is nie, word daar ook nie meer engels gepraat nie. In die noorde van Afrika praat die meeste mense ook Frans, nie engels nie.

piet ·

Waarvan praat jy? Engels is ‘n verpligte vak in skole in 142 lande (dan praat ons nog nie eers waar dit opsioneel is maar wel aangebied word nie). Omtrent 20% van die wereld se bevolking kan Engels praat (1,5 miljard/billion) mense. As jy nou na die bevolkingsgetalle van lande soos China kyk (waar Engels nie eintlik gepraat worde nie) is 20 % eintlik verstommend baie. Niemand wat voorheen Engels gepraat het en besigheid in Engels gedoen het, het nou sommer opgehou daarmee nie. Frans word net in Frankryk en ‘n paar derde wereld lande gepraat. Maar gering in vergelyking met Engels. Engels word selfs as 2de taal in Frankryk aangebied. Engels IS ‘n wereldtaal, veral in die besigheidswereld en word baie wyd, wereldoor gepraat en verstaan. Inderdaad ‘n wereldtaal.

Vexed ·

Ja, baie lande mag dalk Engels as tweede taal op skool hê, maar nugter weet, praat kan hulle dit nie praat nie…

Vexed ·

Ek het in Afrikaans skool gegaan in ‘n Afrikaanse omgewing. My Engels is perfek. My broer het self in ‘n meer Afrikaanse omgewing skool gegaan (koshuis) sy Engels, anders as myne was maar power. Hy het dit op gevolg met studies in Engels en werk vandag in Amerika. Geen probleem nie. Tensy jy ‘n spesifieke probleem het is Afrikaanse opvoeding geen probleem nie. Engels is maklik.

annie ·

New Age-Afrikaans: Geradbraakte Afrikaans om almal te please sonder enige Afrikaner- culture? Nee wat, ploeter maar voort. RSG is klaar erg genoeg om handevol antidepressante te wil sluk. Afrikaans kan nie as kamma-wapen ingespan word om ‘n Nuwe Suid-Afrika 11 te begin nie. Soos Einstein gewaarsku het: Doen ‘n som oor op dieselfde manier en die antwoord bly dieselfde.

O wee, die gesang is uit! Die kommentaar op hierdie berig is gesluit. Kom kuier gerus lekker verder saam op ʼn ander artikel.