Die dieper reg van eiendomsreg

piet le roux 1

Piet le Roux, uitvoerende hoof van Sakeliga. Foto: Solidariteit Beweging

Wanneer ons oor eiendomsreg praat, is dit aan die een kant eenvoudig. Dit is ’n bewese resep vir voorspoed en dit spreek tot ons sin vir geregtigheid. Dikwels sal mense ook na dokumente soos die Grondwet van Suid-Afrika verwys en sê die Grondwet verskans eiendomsreg, en om onteiening sonder vergoeding toe te pas, sou ongrondwetlik wees.

Alhoewel bostaande alles waar is, is dit nie genoeg om onteiening sonder vergoeding teen te staan nie. Dit is nie genoeg nie, want dit hou die debat op die vlak van gevolgtrekkings. Om werklik ’n alternatiewe denkwyse op die tafel te sit, om ’n vernietigende ideologie van staatsinmenging die hoof te bied, moet ’n mens jou eie vertrekpunte hersien en die debat terug na eerste beginsels neem. Jy kort, as’t ware, ’n intellektuele raamwerk vir jou praktiese strategie.

Een van die beste verwoordings tot dusver van die dieper reg van eiendomsreg, is Koos Malan, professor in publiekreg aan die Universiteit van Pretoria. Tydens sy aanbieding as deel van Sakeliga se voorlegging in die parlement verlede jaar, het Malan aangevoer dat ’n grondwet nie arbitrêr kan wees nie. ’n Grondwet is slegs ’n legitieme konstitusie vir ’n samelewing indien dit voldoen aan die dieper vereistes van konstitusionaliteit self. En hierdie vereistes sluit eiendomsreg in, want sonder eiendomsreg kan ’n samelewing nie die mag van ’n staat beperk nie. Sonder eiendomsreg kan burgers nie hul rol as rentmeesters, welvaartskeppers en as individue wat moet floreer, in ’n samelewing vervul nie.

Malan is in die kol wanneer hy die verband tussen eiendom en samelewing identifiseer as die sleutel tot ’n dieper reg oor eiendom.

Nou mag dit dalk klink asof hierdie net ’n filosofiese gesprek is, maar daar is min dinge so prakties soos ’n deeglike filosofie. Daarom is dit iets om dop te hou, of selfs by te woon, wanneer Sakeliga volgende week drie topdenkers byeenbring vir ’n besinning oor die verband tussen eiendom en samelewing. Benewens professor Malan, wat ’n regsperspektief lewer, is daar twee ander. Prof. Danie Goosen, die rektor van Akademia en gerekende filosoof (miskien vandag selfs die voorste Afrikaanse filosoof) sal ’n perspektief uit die filosofie lewer. Russell Lamberti, ekonoom, markstrateeg en medestigter van die Ludwig von Mises Instituut van Suider-Afrika sal vanuit die ekonomie praat.

In ieder geval, om in die komende jare effektief vir eiendomsreg in die bresse te tree, gaan ons as gemeenskap grondliggend uitdaag. En deur oor ons vertrekpunte te gaan besin, en ons argumente opnuut uit te werk in die gesprek van skool tot kerk tot markplein, staan ons ’n beter kans en op ’n morele hoë grond.

  • Hierdie nuuskommentaar word deur Pretoria FM verskaf. Luister daagliks na Klankkoerant op Pretoria FM vir die jongste nuuskommentaar.

Hierdie plasing is deur ʼn onafhanklike persoon of onderneming saamgestel. Die menings en standpunte wat in hierdie skrywe uitgespreek word, is nie noodwendig die beleid of standpunt van Maroela Media se redakteurs, direksie of aandeelhouers nie. –Red

Piet le Roux

Meer oor die skrywer: Piet le Roux

Piet le Roux is die uitvoerende hoof en direkteur van die sakeregte-organisasie Sakeliga.

Deel van: Meningsvormers

ondersteun maroela media só

Sonder Maroela Media sou jy nie geweet het nie. Help om jou gebalanseerde en betroubare nuusbron se toekoms te verseker. Maak nou ʼn vrywillige bydrae. Onthou – ons nuus bly gratis.

Maak 'n bydrae

Nou pra' jý

O wee, die gesang is uit! Kommentaar word ná 48 uur op ʼn artikel op Maroela Media gesluit. Kom kuier gerus verder op ʼn meer onlangse artikel.

14 Kommentare

jongste oudste gewildste
Steven

Piet, julle het reeds die oorlog om eiendomsregs verloor in 1992 toe FW en Roelfie dit verkwansel het. Nou probeer Sakeliga, Solidariteit, Angloforum, AgriSA en wragtag nog SAAI ook skielik om nog te probeer paai, nog bietjie te redeneer. Julle kan in die treffendste trap filosofeer. Die uieinde is dat die ANC nie julle standpunt huldig nie. Boere en sake ondernemings en individue en spesifiek die Afrikaner gaan dit eersdaags beleef. Wanneer die oorheerser ongeduldig raak en die massas honger na oplossings op die grond is ons verby filosofeer, verby onderhandelings, en nog verslae en nog vergaderings in lugversorgde raadsale.… Lees meer »

Gert

Ek hoop die aanbieders kan goed verduidelik, dit gaan nie maklik wees om hierdie konsepte aan hierdie gehoor oor te dra nie.

Jerry

Wat Piet en so baie soos hy nie besef nie is dat hy sy kennis in konsepte oordra aan mense wat daardie konsepte met ope arms gaan ontvang. Dan gaan hulle daardie konsepte omskep in presies die teenoorgestelde en dan is dit hulle revolusionere plan! Moet nie julle konsepte uitblaker aan al wat lewe en bewe nie, hou dit geheim totdat jy in die howe gaan baklei! As julle nou nog nie die revolusionere denkwyse verstaan nie, sal julle dit nooit verstaan nie. Hulle kan niks self uitdink nie, hulle wag vir jou planne en maak dan die teenoorgestelde, hulle… Lees meer »

John

Die manifesto van die ANC is hul wysgerige handleiding waarin hul gemeenskaplike siel se dieper reg opgeteken staan. Die ANC se wese en is. Dis nie ‘n kwessie van om hulle net te oortuig van die waarheid nie, eerder te besef wat die is, is. Luister: Ryk Nigerièrs bestel pizza’s vanaf die buiteland wat dan spesiaal ingevlieg word… om dan aan hulle bedien te word ~ die dieper reg en siel van Afrika se is, mooi verbeeld… pizza and all.

Carel Breytenbach

Die jare 1950’s en 60’s, Kongo, Kenia, e.a., onlangs Rhodesia wat Zimbabwe geword het, noem hulle maar op, HIER KOM ONS!!!!!. Die tydjie is inderdaad kort, en moenie genade verwag nie. Die ossewa kan nie meer Noord nie!, die see is ons voorland.