Is Engels nou die taal van die broederliefde?

bybel-lees-hand

Foto: Gksa.org.za

Deur dr. Wikus Buys

Tien redes hoekom die Doppers dié keer gevaarlik verkeerd is.

Die Gereformeerde Kerke in Suid-Afrika hou hulle sinode. In die kerkgange en galerye is alle aanduidings dat een van die eerste besluite gaan wees om die sinode net in Engels te hou. Die verduideliking is skynbaar vol lig en liefde: dis die een taal wat al die afgevaardigdes verstaan en dit sou liefdeloos en aanstootlik wees om aan te dring om in jou eie taal sinode te hou. Kerkeenheid vereis immers Christelike liefde en nederige selfopoffering. Engels is die taal wat die liefde wys.

Die vraag is egter of die stem van Potchefstroom nou geskors word? Die GKSA se moontlike besluit volgende week om net in Engels te vergader, is gemeenskaplik gevaarlik. Hier is tien redes waarom die besluit verkeerd is, en niks goeds spel vir die toekoms van die Afrikaanse kerke, en vir die Afrikaner as geheel, nie.

  1. Die liefdesargument is skynheilig, dit moet eerder as twee woorde gespel word. Liefde is om die ander een se belange eerste te stel. Wat die kerk vir homself sê, sê hy ook vir die wêreld. Die kerk sê vir die wêreld dat tale in die pad van kerkeenheid staan. Ware liefde vereis die prysgee van jou eie taal. Dié argument is juis monopoliserend en kom uit die Empire-handboek en nie die Bybel nie.
  2. Die kerk toon in sy besluit juis ʼn swak omgang met die Skrif. Die uitstorting van die Heilige Gees [in Handelinge 2] toon die liefdeswil van God juis aan en dat oor “die groot dade van God in tale, in ons eie taal” gepraat word. Die Heilige Gees is die liefdesband van God, en wanneer Hy die mensdom begin vernuwe, is een van sy instrumente juis verskeie tale. Eenheid in liefde word juis bereik deur tale hulle plek te gee: die plek wat die Gees van God hulle toeken. Swak eksegese moenie met ʼn liefdesousie bedek word nie. Die kerk kan en mag nie vir die mensdom probeer sê, eenheid met God en mekaar vereis dat tale ondergeskik gestel word aan een taal nie. Dít is brutale liefdeloosheid en ʼn ongehoorsame voorbeeld.
  3. Die besluit is koloniaal geïnspireerd. Die stem van Potch vertoon eerder “his master’s voice and choice” as gehoorsaamheid aan die stem van God. Suid-Afrika is ʼn postkoloniale territoriale eenheidstaat weens die Engelse koloniale en imperiale magsvergrype. In al die postkoloniale lande word die taal van die onderdrukker oorgeneem en sit die elite daarna – juis met dié koloniale taal – hulle eie magsmisbruik voort. Nie net ʼn staat kan gekaap word nie, mens kry ook so iets soos koloniale kerkkaping.
  4. Een van die stappe wat lei tot volksmoord is ekstreme vervreemding. Die teologiese stemme wat vir die Afrikaanse gemeenskap met skynliefde lok om hulle taal in kerklike byeenkomste af te gee, berei die weg tot uiteindelike kulturele selfmoord vir ʼn monolitiese kultuur en maak vervreemding van een gemeenskap juis aanvaarbaar. Die kerk wat liefde preek, mag juis nie gemeenskapsvervreemding aan die hand werk nie. Polities korrekte voetwassery is nie Christelike versoening nie. Watter waarborg is daar dat dekolonisering nie ook ont-Christeliking gaan behels nie? Wanneer word ʼn broederlike sinode ʼn raad van kerke of ʼn comrade-konferensie? Anti-apartheid-sentiment – ook op Bybelse gronde – moet juis nie magsvergrype handhaaf of nuwes help skep nie.
  5. Kulturele selfmoord van ʼn gemeenskap, gepreek as liefdesdiens, klink eerder na ʼn kultusleier se siening tot selfverwoesting as na die evangelie van Christus. Die kultuur, ook die taal van ʼn gemeenskap, moet geheilig word, volledig in diens van God gestel word: dit wil die Heilige Gees juis doen ook met die Afrikanerkultuur.
  6. Mense wat in die versoening van Christus glo, soos wat die kerk opreg doen, moet die versoening met God en medemens léé Die “Engels-über-al” lyk meer soos die neo-liberale skuldrit oor die nimmereindigende skuldbult. Is die afgee van Afrikaans die boeteprys vir apartheid of is die bloed van Christus die afbreek van die middelmuur van skeiding [Ef 2:14]?
  7. Filosofies gesien is die besluit deur en deur modernisties. Die modernisme breek radikaal met die verlede en die tradisie. Tans is slegs die geredde individu op die teologiese radarskerm. Dit is teen die vebondsdenke wat juis so deel is, of was, van die Doppers se teologiese weefsel. Die verbond ken nie net individue nie, maar ook gemeenskappe, verbonde aan God en mekaar. Die Doppers se Engelse gatomswaai verraai hulle modernisme, en antiverbondsteologie. Dit is teen die gereformeerde tradisie wat juis so mooi met die verbond in al sy rykdom omgaan. Die kerk moet eerder help om vanuit die verbondsteologiese tradisie vindingryke gemeenskapsfederalisme as alternatief vir die kerkkaping daar te stel.
  8. Dit is juis die Reformasie wat teen die onverstaanbare Latyn die omgangstale van die mense op die voorgrond gestel het met Bybelvertaling en kommentare. Dink maar aan die enorme invloed van Luther en Calvyn op Duits en Frans – benewens hulle teologiese invloed. Moet die Afrikaanse kerke die 500-jarige herdenking van die Reformasie vier met taaltotalitarisme?
  9. God het ʼn saak ook met tale en volke. Dit is vir Hom deel van sy reddende verskynende heerlikheid [Gen 18:18 en Op 21:24]. Die Drie-eenheid is in wese ʼn verbondsgemeenskap. Daaruit volg alle ander liefdesverbindings – ook in taal en volksgemeenskappe. Christus en die Gees van Christus herstel juis hierdie verbond wat God met sy skepping het en handhaaf.
  10. Die besluit gaan uiteindelik lei tot kerkvervanging [iets anders as kerkskeuring]. Die goedgelowige Christene ken die stem van die Herder. Hulle gewete gaan hulle nie aankla as hulle in Afrikaans bid en Bybel lees en erediens hou en vergader nie. Hulle gaan ook nie teen sy wil in op ʼn vals kerklike offeraltaar, taal – ʼn gawe van God – offer nie. Hulle weet Christus se offer is genoeg, en die groot gawe van die Gees gee juis dankbare waardering vir al God se guns en gawes, waarvan geheiligde taal en kultuur beslis nie die minste is nie.

Die Doppers moet Skriftuurlik optree. Hulle moet die be-Geesterde voorbeeld stel en weë soek om lieflike kerkeenheid – in gemeenskap met God en mekaar – te wys. Taaluitsluiting is allermins broederliefde.

  • Dr. Wikus Buys is ’n gereformeerde predikant by Innesdal in Rietfontein, Pretoria.

Hierdie plasing is deur ʼn onafhanklike persoon of onderneming saamgestel. Die menings en standpunte wat in hierdie skrywe uitgespreek word, is nie noodwendig die beleid of standpunt van Maroela Media se redakteurs, direksie of aandeelhouers nie. –Red

Deel van: Meningsvormers

ondersteun maroela media só

Sonder Maroela Media sou jy nie geweet het nie. Help om jou gebalanseerde en betroubare nuusbron se toekoms te verseker. Maak nou ʼn vrywillige bydrae. Onthou – ons nuus bly gratis.

Maak 'n bydrae

Nou pra' jý

O wee, die gesang is uit! Die kommentaar op hierdie berig is gesluit. Kom kuier gerus lekker verder saam op ʼn ander artikel.

46 Kommentare

jongste oudste gewildste
Gerhardus Petrus Padda

Mooi geskryf Dr Buys, maar ek wil graag n belangrike toevoeging maak. Sosialisme word tradisioneel teenoor Kapitalisme gekontrasteer, asof dit n “ekonomiese” stelsel is. Dit is egter glad nie waar nie. Sosialisme is n totalitere morele ideologie, en dit kompeteer direk met ander gelowe, soos Christenskap. Dit doen dit egter op n agterbakse en slinkse manier. Om dit uit te wys wil ek graag n baie oorhoofse vergelyking doen tussen Sosialisme (S) en Christenskap (C) en dan kan julle self besluit waar die “Kerk” heen beweeg. 1. C – Die mens het sonde (woede, selfsug, jaloesie ens) in die wereld… Lees meer »

JC

Antwoord tot hierdie verraderlike daad= die Afrikaanse Protestantse Kerk (APK)-wat ook reeds hulle eie Afrikaanse Protestantse Akademie (APA) het !

Eish

Ek moes die artikel twee keer lees om te kon inneem wat hier staan. Die Dopers verengels!
Mensig maar 2018 skok(ja Skok!) af op n hoë noot!
Artikelskrywer gee n baie goeie uitleg van wat hier besig is om plaas te vind.
Verstommend dat dit so saam-saam met Mogoeng-Mogoeng se uitspraak oor UVS se taalbeleid loop. Politiek en godsdiens bly maar bedmaats. Dié kerk is so te sê al klaar leeg en ek dink Afrikaansprekendes wat oor is, het hul Quo Vadis oomblik bereik.
Regte klomp joiners!

Ben

Laat daar openlik met name gestem word want my Kerk gaan nie gekaap word nie , diegene wat in engels wil sinode moet maar hul eie nuwe kerk stig en dan nou pad vat
Genoeg is genoeg my voorouers draai in hul grafte om
Stig julle eie moet nie soos aasvoëls altyd net wil aas nie

John

Waarom het mense die vermoe om verskillende tale te ontwikkel gekry wat in die Bybel as aanvaarbaar aangedui word. Die Nuwe-wereld-orde beweeg juis na die uitwissing van individualisme en etnisiteit om sodoende ‘n totalitere wereldryk te vorm wat almal op deeske aarde gelyke kanse sou gee (terwyl die Bybel waarsku dat die armes altyd met ons sal wees)… dus volmaakte kommunisme/sosialisme… En wat of wie gaan aanbid word in so ‘n globale mega-propolis wat see en grense oorspan. Mens kan raai watter wese hierdie siek plan uitgedink het. Die eindtyd kom nader en die erge dae wat voorle is oor… Lees meer »