Net een uit vier lugmagvliegtuie ‘diensbaar’

‘n Oryx (voor) en Augusta van die lugmag. (Argieffoto: Hermus Venter)

Pres. Cyril Ramaphosa, opperbevelvoerder van die weermag, sal dringend moet ingryp om die voortgesette ineenstorting van die land se verdedigingskapasiteit te stuit.

“Ons is uiters bekommerd dat Suid-Afrika se militêre vermoë tot so ʼn mate versleg het dat ons geen sinvolle verdedigingspoging sal kan loods as die situasie hom voordoen nie,” sê Kobus Marais, die DA se woordvoerder vir verdediging.

Armscor het in ʼn voorlegging aan die parlementêre portefeuljekomitee oor verdediging ʼn donker prentjie geskets van die land se lug- en waterkapasiteit.

Tans is net een van die land se vier fregatte en geen van sy duikbote diensbaar nie.

SA Lugmag

By die lugmag lyk sake in hierdie stadium ook erg beroerd, met minder as ʼn kwart van die lugmag se vliegtuie wat diensbaar is. Dié toedrag van sake word onder meer toegeskryf aan die lugmag se krimpende begroting, beperkte kapasiteit binne die lugmag om vliegtuie in stand te hou, verouderende infrastruktuur wat al hoe meer instandhoudingswerk verg, asook ontwrigting weens die Covid-19-pandemie.

Só lyk die lugmag se hulpbronne tans:

  • Net vier van die lugmag se altesame 11 Rooivalke is diensbaar, net 17 van sy 39 Oryx-helikopters en net een van sy vloot van ses C130’s is diensbaar.
  • Nie een van die vier Lynx-helikopters is diensbaar nie, slegs een van die drie Falcons is diensbaar, en die lugmag se Boeing Business Jet (BBJ) is ook glad nie diensbaar is.
  • Wat betref die Gripens, vegvliegtuie wat die staat tydens die omstrede wapentransaksie aangekoop het, is nie een van die 26 vliegtuie diensbaar nie. Twee van die vliegtuie kan nie meer ekonomies bekostigbaar herstel word nie en 11 van die vliegtuie word op die langtermyn gestoor.
  • Van die vloot Hawk-vliegtuie, wat vir vegvliegopleiding gebruik word, is net drie diensbaar. Drie van die vliegtuie kan nie ekonomies bekostigbaar herstel word nie en 12 word op lang termyn gestoor.
  • Daar kan net met een van die lugmag se drie King Air 200-vliegtuie gevlieg word, terwyl die King Air 300 gestoor word.
  • Wanneer na die breër prentjie gekyk word, is net 46 van 217 van die lugmag se vliegtuie en net 27 van sy 87 helikopters diensbaar.

Lt.genl. Wiseman Mbambo, hoof van die lugmag, het die situasie as “verskriklik” bestempel. “Die grootste kommer is die verwikkelinge wat ons rondom Denel sien. Dit veroorsaak groter druk en risiko by die lugmag.”

Denel, wat weens staatskaping nou byna op sy knieë is, is die oorspronklike vervaardiger van die meeste van veral die lugmag se helikopters.

Denel het onder meer die Rooivalk vervaardig en ondersteun die lugmag met die diens van sy C130’s.

Rede tot kommer

“Wat ons op die horison waarneem is rede tot groot kommer vir ons. As Denel ondergaan het ons ʼn baie klein kans, ruimte om te beweeg… hoe gaan ons aanhou sake doen as Denel ondergaan,” het Mbambo gesê.

Marais waarsku al geruime tyd teen die geleidelike verval en sê as die situasie voortduur, gaan daar van die land se vloot en lugmag later net ʼn water- en lugvleuel oorbly.

“Bykans al die toerusting wat ingevolge die wapentransaksie aangekoop is, word geraak en die meeste daarvan kan nie gediens word nie,” sê Marais.

“Suid-Afrika se vloot en lugmag is in hierdie stadium niks anders as maklike teikens nie en dit lyk of daar weinig politieke wil is om dit reg te stel.”

Weens die land se gapende grense en die politieke beroeringe in sommige buurlande – met terreur in Mosambiek wat veral kommerwekkend is – kan daar nie net toegekyk en gehoop word dat dinge gaan verander nie, sê Marais.

“Dit is tyd vir die president, die ministers van verdediging, finansies, openbare ondernemings en die hoofde van al ons gewapende magte om in te gryp om die amperse verwoesting van ons weermagtoerusting te stop.”

ondersteun maroela media só

Sonder Maroela Media sou jy nie geweet het nie. Help om jou gebalanseerde en betroubare nuusbron se toekoms te verseker. Maak nou ’n vrywillige bydrae. Onthou – ons nuus bly gratis.

Maak 'n bydrae

Nou pra' jý

O wee, die gesang is uit! Die kommentaar op hierdie berig is gesluit. Kom kuier gerus lekker verder saam op ʼn ander artikel.

58 Kommentare

jongste oudste gewildste
MakersMark

“What is wrong with the aeroplane”? – “She is not working – “Why”? – “I don’t know”….standaard antwoord.

piet

Ek reken daar is meer onwettige wapens in omloop as wat daar wapens in die weermag is.

Samuel

Rusland gaan seker SA help ingeval van oorlog?

Totale onbevoegdheid.

Pieter9

Verantwoordelikheid, onderhoud, beplanning en meriete is nie ‘comrade’ taal nie…kan dit slegter gaan? Seker, hulle is tot alles in staat solank dit nie gaan oor bou, verbeter, groei en innovasie nie.

Anel

As dit nie so tragies was nie, kon dit eintlik skreeusnaaks gewees het. Van ‘n eens op ‘n tyd ‘n wereldklas weermag tot ‘n noks. Ons het die wêreldbekende Rooivalk ontwerp en vervaardig. Iets waarop die res van die wêreld uiters jaloers was. En nou? Ons is die bespotting van die wêreld!!! Tot Lesotho sal ons kan binneval en daar sal nie ‘n vinger veroer word nie. Want niemand die wat die kennis het, is nie meer in bevel nie. En xuma lag te lekker vir wit olifante waarvoor hy so baie gekry het!!!