Rassespanning in SA ‘ʼn geweldsiklus’

Hélène-Opperman-Lewis

Hélène Opperman Lewis, ʼn sielkundige en skrywer van die boek Apartheid: Britain’s bastard child. Foto: Solidariteit/Facebook.

Dit is nou die tyd om ʼn openhartige en gebalanseerde debat in Suid-Afrika te begin oor die seer en vernedering in die land se geskiedenis sodat die siklus van geweld en trauma tot ʼn einde kan kom.

Dít was die pleidooi van dr. Dirk Hermann, bestuurshoof van Solidariteit, en Hélène Opperman Lewis, ʼn sielkundige en skrywer van die boek Apartheid: Britain’s bastard child, tydens ʼn mediakonferensie Woensdagoggend in Centurion.

Hermann het tydens die konferensie ʼn brief voorgelees wat hy aan die toekomstige koning van Engeland, prins William, gerig het.

“Daar heers tans ʼn groot debat in die land oor ʼn postkoloniale en ʼn gedekoloniseerde Suid-Afrika. Ek is van mening dat daar nie oor apartheid, postkolonisasie en dekolonialisme gepraat kan word sonder om weer die Anglo-Boereoorlog te konfronteer nie.

“Die historiese rol wat Afrikaners in die stryd teen kolonisasie gespeel het en die invloed wat Britse besetting op die denke van Afrikaners gehad het, val tans heeltemal buite die debat.

“Boonop word hierdie stuk geskiedenis, wat ook my storie is, gekriminaliseer, en dit is heeltemal vals. My geskiedenis bevat foute, maar dit beteken nie die gemeenskap wat die foute begaan het, moet nou ewe skielik totaal ontbind word nie.”

Hermann het gesê die vraag word dikwels gevra waarom die enigste stam in Afrika wat daarin geslaag het om kolonialisme te oorwin, dit toe net gaan voortsit het deur ʼn stelsel wat apartheid ingestel het.

“’n Mens kan dit in konteks plaas teen die agtergrond van die Anglo-Boereoorlog en wat daar gebeur het. Dit is ʼn paradoks, maar Afrikaners se antwoord op kolonialisme was herhaling van daardie selfde soort logika – dit is vreeslik en terselfdertyd ʼn ironiese verskynsel,” het Hermann bygevoeg.

dr-dirk-hermann-brief

Dr. Dirk Hermann, bestuurshoof van Solidariteit, onderteken sy brief aan prins William. Foto: Solidariteit/Facebook.

Hy meen dit is ook ʼn verklaring vir hoekom Afrikaners deesdae so heftig reageer, onder meer in die Spur-debakel en die herrie wat tans rondom die Jacaranda FM-omroeper, Tumi Morake, se uitsprake woed.

Lewis het verduidelik in haar soeke na die Afrikaners se morele bewussyn tydens die skryf van haar boek, het sy bevind dat trauma maklik van een generasie na ʼn ander generasie oorgedra word indien dit nie aangeraak en behandel word nie.

“Daar is tans genoeg nuwe navorsing in sielkunde en die neurowetenskap wat toon emosionele pyn het presies dieselfde invloed as fisieke pyn. Boonop is daar bewys dat trauma die brein onherroeplik verander, wat nog te sê van herhaaldelike trauma, wat deur iets soos ʼn oorlog veroorsaak word. Dit verklaar dan waarom die persoon wat gister verneder is, weer so maklik môre iemand anders kan verneder. Hierdie mense herhaal dikwels ʼn siklus van geweld, en dit word boonop onbewustelik gedoen.

“Ons kon nog nooit uit die geskiedenis leer nie, want ons is tans net besig om die siklus van vernedering en skaamte te voed. Hierdie vernedering skep ʼn begeerte tot wraak in ʼn desperate poging om selfrespek en menswaardigheid te herstel, maar dit lei net tot verdere vernedering.”

Lewis het gesê dit verontskuldig egter niemand van die wandade wat hulle in die toestand pleeg nie: “Dit help ons net om te verstaan hoekom dit gebeur het.”

Lewis het gepleit dat Suid-Afrikaners ʼn transgenerasie-trauma moet verstaan om te verseker dat daar genesing in die toekoms kom.

“Dit is erger as ekonomiese leed en ʼn mens moet verstaan die trauma wat uit hierdie herhaaldelike soort vernedering en skaamte ontstaan het, neem lank om te genees; ʼn mens moet geduldig wees.”

Hermann het gesê hy het aan die einde van sy brief tot ʼn slotsom gekom dat hy nie wil hê die Britte en prins William moet verskoning vra vir dit wat met Afrikaners tydens die Anglo-Boereoorlog gebeur het nie.

“Ek dink eerder dit sal meer beteken as ons onderlinge begrip vir mekaar se geskiedenis binne ʼn postkoloniale konteks en ʼn debat hieroor toon. Daarom dink ek dit sal veel meer beteken as ons William se grootoom Christian Victor se graf saam besoek en ʼn krans daar lê, asook my grootoom Petrus se graf in die Irene-konsentrasiekamp en die Seko-familie se grafte in Bloemfontein en kranse by die grafte lê. Dit sal ʼn simboliese daad wees daarvan dat ons nie die verlede vergeet nie, maar ook nie sal herhaal nie sodat ons kan bou aan ʼn nuwe toekoms.”

ondersteun maroela media só

Sonder Maroela Media sou jy nie geweet het nie. Help om jou gebalanseerde en betroubare nuusbron se toekoms te verseker. Maak nou ʼn vrywillige bydrae. Onthou – ons nuus bly gratis.

Maak 'n bydrae

Nou pra' jý

O wee, die gesang is uit! Kommentaar word ná 48 uur op ʼn artikel op Maroela Media gesluit. Kom kuier gerus verder op ʼn meer onlangse artikel.

23 Kommentare

jongste oudste gewildste
Basislyn Kreool Afrikaner Bosvark

Geagte Dirk en Hélène, alle Suid-Afrikaners moet allereers eenstemmigheid kry oor presies wat kolonialisme is, en presies wanneer “kolonialisme” in Suid-Afrika begin het. Was dit toe die San en die Khoikhoi die oorspronklike eerste Homo sapiens sapiens inwoners verdryf het? Of was dit toe die “witmense” en die “swartmense” die San en Khoikhoi verdryf het? Of was dit die VOC of die British upper class of die British Empire? Verder moet duidelikheid verkry word oor presies wie het die der duisende Afrikane, Madagaskars, Indiërs en Oosterlinge hul vryheid ontneem en aan buitelanders as slawe verkoop. En die feite moet gabaseer… Lees meer »

Vermeende

Ons mense is in hul duisende in die konsentrasiekampe dood aan honger en siektes.
Ek verwag geen verskoning van die Britte vir wat 100 jaar terug gebeur het nie maar ek verwag dat die koningshuis die volksmoord op Boere vroue en kinders moet erken as volksmoord en pa staan vir hul dade. As die Queen vir Mandela kon verskoning vra vir die boereoorlog dan kan sy die blanke Boere mos ook versoning vra?

Ek wonder hoe die Jode sal reageer op n oproep om n kransie by n Nazi graf te gaan le en ook anders om.

tamboti

War is war and it is deadly, but politics is torture!

Eish

Ons het dit gedoen omdat dit aan ons gedoen is. Dit word aan ons gedoen omdat ons dit aan hulle gedoen het. Debatvoering sodat die siklus van geweld en trauma tot n einde kan kom. Ons sal moet vinnig praat, indien dit gaan help. Dave Pepler het vanaand in n onderhoud met Hanlie Retief gesê ons verstaan mekaar nie aangesien ons woordeskat verskil. Wat gaan ons vir mekaar sê wanneer die sielkundige en die Sangoma in gesprek tree?

Boet Fasie

Nee , ons verstaan dit nie want die blankes is uitverkoop en word tans uitgemoor, verneder en vir enige ding in die tronk gestop. Blankes word daagliks beskuldig van rassisme terwyl omgekeerde rassisme nie raak gesien word nie. Die blanke is destyds deur die Engelse in hierdie land verdruk en in konsentrasie kampe gesit, vandag word die blanke weer onderdruk in die nuwe Suid Afrika en in die tronk gesmyt . Boere is destyds op die grense deur inboorling vermoor, vandag gaan die moorde op boere voort – hoekom sal daar nie haat wees nie.