Die toekoms van elektriese motors in SA

Die Jaguar I-PACE. Foto: Verskaf

Ondanks die land se uitdagings met Eskom is daar ʼn wêreldwye neiging om oor te skuif na elektriese voertuie.

In 2018 is daar 1,6 miljoen elektriese voertuie wêreldwyd verkoop teenoor die net meer as 1 miljoen in 2017.

Elektriese of battery-aangedrewe motors het ook vir die eerste keer nou inprop-hibried-voertuie verbygesteek. Daar is nou meer as 20 handelsmerke wat in die elektriese ruimte meeding. Binne die volgende vier tot vyf jaar sal daar moontlik nóg ʼn honderd modelreekse bekendgestel word.

Bloomberg berig dat tot 11% van die voertuie in 2025 elektries sal wees en teen 2040 ʼn verstommende 55%. Kenners in die mark meen dat Suid-Afrika binne vyf jaar “volwasse” in die elektriese voertuigmark kan wees. Elke Jaguar en Land Rover-reeks sal teen 2020 ʼn elektriese voertuig in die reeks hê. Dis volgende jaar.

Daar is drie verskillende elektriese motors, naamlik battery-aangedrewe elektriese motors (BEV), inprop-hibried elektriese motors (PHEV) en matige-hibried elektriese motors (MHEV).

‘n Jaguar-laaier by die Drostdy-hotel in Graaff-Reinet. Foto: Brendon Staniforth

ʼn BEV het slegs ʼn battery wat die elektrisiteit aan die motor verskaf. Hy moet herlaai word. ʼn PHEV het wel ʼn binnebrandenjin en die binnebrandenjin en die elektriese motor werk saam om die voertuig aan te dryf. Hy word ingeprop om te herlaai, en herwin krag deur sy remme.

ʼn MHEV kan nie ingeprop word nie. Die voertuig bestuur self sy battery en herwin krag van die remme en gebruik die binnebrandenjin onder laer lading-situasies om die batterye te laai. Elkeen van dié hibriede voertuie het ʼn spesifieke omgewing waar hulle beter sal werk.

JLR Suid-Afrika het ʼn vennootskap met GridCars gesluit om 82 openbare laaistasies in Suid-Afrika te skep. Dit is ʼn belegging van R30 miljoen vir die installering van vinnige laaiers van 30 kW en meer.

GridCars was al met verskeie vulstasies in gesprek om te sien of daar belangstelling is vir die installering van laaiers by groot vulstasies op nasionale roetes. Ooreenkomste sal binnekort met die groot vulstasie-franchise’e gesluit word.

Daar is verskeie redes hoekom EV’s soveel sin maak. Een daarvan is dat elektriese motors die doeltreffendste is met die kleinste verliese wanneer dit met binnebrandenjins vergelyk word. Vir ʼn groot gedeelte van die bevolking wat op die platorand bly, word EV’s nie beïnvloed deur kragverliese weens die dunner atmosfeer nie. Elektriese motors is ook makliker om in te voer en te homologeer. Die hele gedeelte oor brandstofregulasies kan geïgnoreer word.

Die doemprofete wat kerm oor die batterye. Toetse wys dat ʼn gemiddelde battery 70% kapasiteit behou nadat die agt jaar waarborg verby is. Dus is die battery nie onbruikbaar nie, jou reikafstand is net 30% minder.

GridCars sê dat daar reeds maatskappye reg oor die wêreld is wat ou batterye herwin en al die elemente weer gebruik om nuwe batterye te maak.

Jaguar het reeds soos op die kaart aangedui laaiers by punte regoor Suid-Afrika opgerig.

Jaguar Land Rover het ʼn reusebelegging gemaak om die toekoms van hul EV’s te verseker. Elke werkswinkel is nou toegerus met spesialistoerusting. Elke werkswinkel het reeds ʼn EVAP (Electric Vehicle Authorized Person) opgelei. Daar sal by elke handelaar twee EVAP’s moet wees.

Die betroubaarheid van ʼn elektriese motor is vir my uiters opwindend. Daar is soveel minder elemente wat kan breek. ʼn Elektriese motor het slegs een bewegende onderdeel – die skag. Remme word drasties minder gebruik want die remkrag word herwin deur die elektriese motors, nie remskywe nie. Een nadeel van elektriese voertuie in Suid-Afrika is dat daar ʼn 7% hoër invoerkoste is op EV’s.

Indien jy ʼn Jaguar i-PACE koop ná sy bekendstelling, koop ʼn mens ʼn vinnige laaier wat in jou motorhuis geïnstalleer word. Dis ʼn intelligente laaier wat die kragverbruik in jou huis analiseer en seker maak dat die motor gelaai word as die aanvraag in die huis op sy laagste is. Daar is ook nooit beurtkrag in die middernagtelike ure nie – so ʼn mens sal altyd verseker wees dat jou voertuig in die oggend herlaai is.

GridCars sê hulle kan ʼn sonpaneel-motorafdak vir kliënte installeer wat die voertuig in die dag kan herlaai – dan ry mens heeltemal gratis. Met die vordering wat gemaak word met batterytegnologie, sien ek geen rede dat daar nie binnekort EV’s sal wees met reikafstande van tot 750 km nie. Dié tegnologie maak my regtig opgewonde.

ondersteun maroela media só

Sonder Maroela Media sou jy nie geweet het nie. Help om jou gebalanseerde en betroubare nuusbron se toekoms te verseker. Maak nou ʼn vrywillige bydrae. Onthou – ons nuus bly gratis.

Maak 'n bydrae

Nou pra' jý

O wee, die gesang is uit! Kommentaar word ná 48 uur op ʼn artikel op Maroela Media gesluit. Kom kuier gerus verder op ʼn meer onlangse artikel.

15 Kommentare

jongste oudste gewildste
aj

Viva eleltriese voertuie … VIVA!

Veral dié wat met sonpanele herlaai kan word!

Chris Ws

Ek wonder net hoe lank dit gaan neem vir bekostigbare elektriese motors om in die land te kom.Relatief min mense gaan ‘n Jaguar koop agv sy prys.Wat ons kort is ‘n kleiner goedkoper alle daagse elektriese motor vir jan en alle man.Nie luukse motors nie.Die man wat ‘n Jaguar kan koop kyk nie eers na die prys van brandstof nie!Ek weet KIA het reeds so motortjie hier wat hulle nog toets maar dit word geheim gehou.Miskien gaan hulle die elektriese wiel behoorlik aan die rol sit.

wielie

hahahahahaahahahaha met die verkeer en ure se geskuifel gaan die battery pap wees laaaaank voor jy by die kantoor kom :))))

Hendrik

Wel as ek dit kon bekostig sal ek nou ‘n elektriese voertuig koop. Tans is die Nissan Leaf en MBW i3 redelik bekostigbaar vir ‘n 1 presenters.

(F)luister

As die lot vervaardigers net wil saamtrek om die batterye te standariseer sodat dit deur alle voertuie oor alle vervaardigers heen gebruik kan word, dan kan daar mos pap batterye vir herlaaides by “vulstasies” omgeruil word en sodoende die wagperiode om batterye te herlaai meestal uit te skakel wanneer jy op ‘n lang reis is.