Herwin jou Afrikaner-identiteit

Afrikaner

Argieffoto.

Deur Leonard van der Dussen

Om te wil behoort, is ʼn wesenlik menslike kenmerk. Mense wil deel voel van ʼn groep. Hierdie behoefte word byvoorbeeld in groepsdruk gesien, waardeur ʼn indiwidu iets doen wat nie uit eie gedagte kom of met goeie rede gedoen word nie, maar bloot omdat dit hom deel maak van ʼn groep.

Die bestaan van volke raak in ʼn geglobaliseerde wêreld in verwarring, omdat die verband tussen woonplek en volkwees vervaag het, en die Amerikaanse idee dat ʼn volk uit baie steeds kenbaar verskillende volke kan bestaan maar een patriotisme kan hê, vandag se denke oorheers.

Die geglobaliseerde wêreld met sterk media wat dieselfde inligting, temas, logo’s en voorkomste oombliklik universeel vertoon en opdring, het die grense van voorkoms en optrede laat vervaag.

Die Afrikaner is ʼn unieke volk: in die ligging van sy woonplek op die aardbol as Westerse volk op Afrikabodem, in sy taal wat relatief klein in sprekerstal is en tog voluit ontwikkel is sodat dit alle vakgebiede en lewensterreine hanteer, asook die kwessie dat hierdie volk as minderheid in die hele Suid-Afrika se geskiedenis ʼn deurslaggewende rol gespeel het.

Die Afrikaner het min uiterlik tipiese kenmerke. Sy protestants-christelike oorsprong en harde wordingsgeskiedenis geïsoleer van sy stamlande het, saam met die calvinistiese inslag, soberheid afgedwing, en die Afrikaner is dus eerder deur geestelike eienskappe soos geloof, dapperheid, deursettingsvermoë en inisiatief getipeer. Sy kulturele gewoontes was nog altyd maar afgelei van verskillende stamlande en hierdie koppeling word voortgesit deur hoe byvoorbeeld gewoontes vir troues en begrafnisse maar steeds neigings elders in die Westerse wêreld bly volg.

Sy identiteit word getipeer deur Afrikaans as sy taal, en sy protestants-christelike herkoms. Die christelike karakter is oorspronklik spesifiek protestants en gereformeerd, wat ʼn afkeer in uiterlike vertoon het. Die hardheid van volkswording en die oopmaak en opbou van Suid-Afrika het in elk geval nie veel ruimte gelaat vir aandag aan uiterlike dinge nie.

Die werklikheid dat Afrikaner-identiteit aan protestants-christelikheid, aan die gereformeerde belydenis, gekoppel is, beteken dat die Afrikaner sy identiteit verlaat as hy sy kerkwees-aard verlaat. Sy twee deurlopend tiperende kenmerke is sy kerkwees en sy taal. Sy kerkwees bepaal geloof in God ten eerste, dus is selfs Afrikaans tweede en die behoud van sy kerkwees deurslaggewend.

Afrikaners wil behoort, en dis menslik om in sigbare groepering byeen te wil kom. Die Angus Buchan-byeenkoms in April vanjaar en die opkoms by die begrafnis van Eugene Terblanche ʼn paar jaar gelede het dit bewys. Die herwinning van identiteit en selfvertroue is egter moeiliker as dít: Dit eis ʼn terugkeer na die ware kerk in ʼn tyd waarin die gees van menseregte en godsdiensgelykheid sterk is. Die Afrikaner sal sy sterk greep aan die belydenis van die hervorming moet herwin om teen die wêreldgees staande te bly.

Dis nie sy Afrikaanspratery wat hom primêr definieer en weer selfvertroue gaan gee nie. Dis sy geloof in die Drie-enige God en kerkwees in die belydenis van die hervorming wat hom tipeer. Dis waaraan hy moet behoort om te oorleef.

  • Hierdie nuuskommentaar word deur Pretoria FM verskaf. Luister daagliks na Klankkoerant op Pretoria FM vir die jongste nuuskommentaar.

Hierdie plasing is deur ʼn onafhanklike persoon of onderneming saamgestel. Die menings en standpunte wat in hierdie skrywe uitgespreek word, is nie noodwendig die beleid of standpunt van Maroela Media se redakteurs, direksie of aandeelhouers nie. –Red

Deel van: Meningsvormers

ondersteun maroela media só

Sonder Maroela Media sou jy nie geweet het nie. Help om jou gebalanseerde en betroubare nuusbron se toekoms te verseker. Maak nou ʼn vrywillige bydrae. Onthou – ons nuus bly gratis.

Maak 'n bydrae

Nou pra' jý

O wee, die gesang is uit! Kommentaar word ná 48 uur op ʼn artikel op Maroela Media gesluit. Kom kuier gerus verder op ʼn meer onlangse artikel.

52 Kommentare

jongste oudste gewildste
MCH

Ek verkies dan liefs om buite die grense van die definisie te val asb. Daar is nie n manier dat ek weer terugval na die Katolieke invloed van Calvyn en spesifiek Luther nie! Ook nie dat ek die Nederlandse geloofsbelydenis en die Dordtse leerstellings en die Heidelbergse kategismus bo die Woord stel nie, soos die legitimasie eed van NG predikante lui nie. Ek oorleef pragtig daarsonder dankie.

Lemmer

As Afrikaner identiteit in die 21ste eeu nog gekoppel moet wees aan geloof gee ek my Afrikaner identiteit op. Daar is geen bewyse dat die Afrikaner se oorlewing en tipering gekoppel en afhanklik is van ń spesifieke geloof nie.
Ek sal eerder die volgende stelling versigtig maak en myself blootstel aan kritiek:
Die Afrikaner se oorlewing is afhanklik van selfbeskikking of emigrasie en die karakter van Afrikaners kan getipeer word as vindingrykes met bogemiddelde deursettingsvermoë.

dr. Sakkie van der Merwe

Goeie kommentaar L. As ons sonder ons verlede en Calvinistiese agtergrond sou wil oorleef dan vervaag ons roeping as mens hier op aarde. Dit is jammer dat “kerke” in die laaste aantal jare deur “akademici” gekaap is by kweekskole wat met ‘n vreemde leer gekom het. Vreemd deur Jesus se Godskap te ontken, sy maagdelike geboorte, sy opstanding en sy hemelvaart. Daardeur het menige lidmate kerkloos en kerklos geword. Kerk per se bring ons nie in die hemel nie maar waar anders word ons gevoed as onder die geklank van die Woord. ‘n Eenmalige byeenkoms van duisende beteken niks as… Lees meer »

DT

Was geinteresseerd totdat die kerk bygebring is toe verloor ek belangstelling.

Supperrykes

Die superrykes is besig om te slaag om een taal, een mark, een kultuur op ons almal in die wereld af te dwing sodat hulle geen “barriers of entry” vir hul globale besighede het nie. George Sorros is instrumentaal in hul plan.