Regering voortaan minderheidsvennoot in SAL

(Argieffoto: ANA)

Die regering het sy meerderheidsaandeel in die Suid-Afrikaanse Lugdiens (SAL) laat vaar en Vrydag ʼn nuwe ekwiteitsvennoot bekend gemaak om die lugdiens weer operasioneel te kry. Die aankondiging is as geskiedkundig bestempel en kom 19 maande nadat die sukkelende redery in sakeredding geplaas is.

Pravin Gordhan, minister van openbare ondernemings, sê die Takatso-konsortium, wat strewe in Sotho beteken, sal voortaan ʼn 51%-aandeel in die SAL hê, terwyl die regering 49% behou.

Die konsortium bestaan uit Harith, een van die grootste beleggers in Afrika-infrastruktuur, en Global Airways, ʼn bestaande Suid-Afrikaanse redery, en sal in Suid-Afrika gesetel wees. Harith besit onder meer die Lanseria-lughawe.

Volgens die minister kan die nuwe SAL binne die volgende weke begin vlieg. Reëlings oor roetes, die redery se vloot en die personeelkorps sal afgehandel word sodra die ooreenkoms tussen die regering en die konsortium gefinaliseer is.

Gordhan sê die vennootskap tussen die private sektor en die staat benut die kommersiële vaardighede van die konsortium, terwyl daar terselfdertyd gebou word op die bestaande handelsmerk.

Gordhan sê die SAL is bekend op die vasteland en wêreldwyd en sal onder meer dié handelsmerk, sy landingsbeurte en lojaliteitsprogram tot die vennootskap bydra.

Die regering sal die verpligtinge wat ingevolge die sakereddingsproses en die ooreenkomste wat daarvolgens aangegaan is steeds nakom, maar die redery moet nou op sy eie voete staan – sonder om deurlopend bakhand by die belastingbetaler te bedel.

Die Takatso-konsortium sal voortaan moet pa staan vir enige geld wat die redery benodig. Hy het reeds sowat R3 miljard in die redery belê.

Gidon Novick, uitvoerende hoof van die konsortium, sê dit is ʼn “emosionele dag” vir hom en sy span en dat ʼn mens nie dikwels die kans kry om jou droom te bewaarheid én die land te dien nie.

Die Covid-19-pandemie en die gepaardgaande afsonderingsmaatreëls het die lugvaartbedryf wêreldwyd ʼn gevoelige hou toegedien. Novick sê egter dit is nou ʼn goeie tyd om toegang tot vliegtuie teen bekostigbare pryse te kry en beskikbare talent op te raap.

“Ons dink ons gaan iets spesiaal bou,” sê Novick.

“Ons is baie opgewonde. Dit gaan ʼn ikoniese handelsmerk wees wat nie net vir Suid-Afrika gaan trots maak nie, maar wat ook wêreldwyd raakgesien gaan word.”

Gordhan sê in hierdie stadium word die naam Suid-Afrikaanse Lugdiens vir die redery behou, hoewel kreatiewe voorstelle daaroor in ag geneem kan word.

Tshepo Mahloele, medestigter van Harith en voorsitter van die Takatso-konsortium, sê die bedryf ondervind geweldige groei en dat hulle daarna uitsien om die SAL winsgewend en volhoubaar te maak.

Demografie, transformasie

Volgens die minister sal plekke op die redery se raad toegewys word in ooreenstemming met die aandeelhouding, terwyl die personeelkorps sal bestaan uit oud-SAL-werkers asook werkers van die konsortium.

“Die samestelling van die raad, bestuur en personeel sal vaardighede in ag neem en verteenwoordigend wees van die demografie en transformasie-agenda wat ons samelewing het,” sê die minister.

Gordhan sê daar moet binne ʼn paar jaar ʼn ten volle opgeleide, demografies verteenwoordigende vaardigheid in Suid-Afrika opgebou wees om ʼn lugredery suksesvol en selfstandig te bedryf.

Wat betref vlieëniers sal die konsortium voorkeur gee aan die “opleiding en bevordering van gekwalifiseerde swart vlieëniers as deel van ʼn nie-rassige span gekwalifiseerde mans en vrou”.

Gordhan sê daar word ook beoog om in die toekoms aandele aan personeel van die SAL beskikbaar te stel en die redery te noteer sodat gewone burgers ook daarin kan belê.

Wat van filiale?

Op ʼn vraag wat die toekoms vir die SAL se filiale insluit, sê Gordhan “enigiets kan gebeur”.

Die filiale sluit in Mango, SA Air Chefs en die SAL se tegniese afdeling, SAAT. Gordhan het laasgenoemde bestempel as ʼn belangrike bate om in Suid-Afrika te behou.

Die minister sê alle filiale sal hersien word en sommige kan herstruktureer word. ʼn Aankondiging oor die filiale sal daarna volg, maar dat daar versigtig na werkers gekyk sal word.

ondersteun maroela media só

Sonder Maroela Media sou jy nie geweet het nie. Help om jou gebalanseerde en betroubare nuusbron se toekoms te verseker. Maak nou ʼn vrywillige bydrae. Onthou – ons nuus bly gratis.

Maak 'n bydrae

Nou pra' jý

O wee, die gesang is uit! Kommentaar word ná 48 uur op ʼn artikel op Maroela Media gesluit. Kom kuier gerus verder op ʼn meer onlangse artikel.

31 Kommentare

jongste oudste gewildste
Stefaan

Dankie vir die inligting nou sal ons weet om nie SAA te vlieg nie.

JohanR

Jy kan my 20 jaar se vry kaartjies gee, maar ek sal nooit weer ‘n voet op SAL sit nie! Ek hoop waaneer hy weer eendag opstyg, dat ELKE vlug sal vrek leeg wees, buiteland en binnelands! #Voertsak ANC, #VoertsakSAL!

Keith

Another “non racist” (?) quasi government institution on the way. I hope that minority South Africans take note and act accordingly.

Ben

Ooooooo. Werêld. Wie gaan nou saam wil vlieg?????

Juliet

Teenstrydige stelling: “voorkeur aan “opleiding en bevordering van gekwalifiseerde swart vlieëniers as deel van ‘n nie-rassige span ?????????????